Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2010

Γίνεται... πτηνό για να απαγγείλει στίχους


Μπορεί άραγε η μουσική να αποδοθεί μέσα από ζωγραφικές εικόνες; Η ζωγραφική εμπεριέχει μέσα της τη μουσική; Στα παραπάνω ενδιαφέροντα ερωτήματα θα μας απαντήσει, επί του πρακτέου, ο Αλέκος Φασιανός στις 23 του μήνα στην Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» (Φίλων της Μουσικής) του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, σε ένα ρόλο-έκπληξη.

Ο διάσημος ζωγράφος μαζί με τον πιανίστα Γιάννη Βακαρέλη και ομάδα εξαίρετων μουσικών θα συναντηθούν στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής για να παρουσιάσουν ένα απροσδόκητο πάντρεμα της μουσικής με την εικόνα.
Στο πρώτο μέρος της παράστασης ο Αλέκος Φασιανός θα κληθεί να «ζωγραφίσει» τη μουσική. Πώς θα γίνει αυτό; Ο ζωγράφος θα βρίσκεται στα παρασκήνια και θα αυτοσχεδιάζει, ενώ οι μουσικοί που θα είναι πάνω στη σκηνή θα παίζουν συνθέσεις του Γκέοργκ Φρίντριχ Χέντελ, του Νταριούς Μιγιό, του Αστορ Πιατσόλα, του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, του Αλφρεντ Νιούμαν και του Μάνουελ Πόνσε. Το κοινό θα παρακολουθεί τον Αλέκο Φασιανό εν δράσει, καθώς μια κάμερα που θα έχει στηθεί στα παρασκήνια θα παρακολουθεί, λεπτό προς λεπτό, τις κινήσεις και την έμπνευσή του και θα τις μεταφέρει στη σκηνή, μέσα από μια μεγάλη οθόνη.

Στο δεύτερο μέρος θα δούμε τον σημαντικό ζωγράφο σε έναν πραγματικά απροσδόκητο ρόλο. Ο Φασιανός θα ανέβει στη σκηνή, μεταμφιεσμένος σε φασιανό, απεικονισμένο με τον δικό του τρόπο, και θα απαγγείλει ευτράπελους στίχους από τη δημοφιλή σουίτα του ρομαντικού Καμίγ Σεν-Σανς «Το Καρναβάλι των Ζώων».
Το έργο θα αποδίδουν ο Γιάννης Βακαρέλης στο πιάνο, η Katrine Gislinge, ο Μάνος Μαργαζιώτης και ο Lars Bjornkjaer στο βιολί, ο Sune Ranmo στη βιόλα, ο Leo Winland στο βιολοντσέλο, ο Βασίλης Παπαβασιλείου στο κοντραμπάσο, ο Νίκος Νικόπουλος στο φλάουτο και ο Δημήτρης Τζαφέστας στο ξυλόφωνο. Ο Αλέκος Φασιανός έχει επιμεληθεί και το σκηνικό της παράστασης, καταθέτοντας μέσα από αυτό το προσωπικό του σχόλιο πάνω στη ζωολογική αυτή μουσική φαντασία.
«Το Καρναβάλι των Ζώων» κρύβει μια ενδιαφέρουσα ιστορία. Ο Σεν-Σανς το έγραψε το 1886, ενώ έκανε τις καλοκαιρινές διακοπές του κάπου στην Αυστρία. Η συνθετική διάθεσή του ήταν ευτράπελη, όχι όμως και παιδαριώδης. Ο φόβος όμως ότι μια τέτοια, ελαφριά μουσική σύνθεση θα στιγμάτιζε αρνητικά τη συνθετική καριέρα του, τον έκανε να απαγορεύσει τη δημόσια εκτέλεσή του όσο βρισκόταν στη ζωή. Εμελλε ωστόσο, μετά τον θάνατό του, αυτή η σύνθεση, από την οποία ένιωθε να απειλείται, να γίνει ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του. Και δικαίως, καθώς όπως τα περισσότερα έργα του, έτσι και αυτό διαθέτει κάποια σημαντικά «προσόντα», όπως είναι η κομψότητα της φόρμας, οι ωραίες αρμονίες, οι χαριτωμένες μελωδικές επινοήσεις.
Το 1949 «Το Καρναβάλι των Ζώων» κυκλοφόρησε από την Columbia με μαέστρο τον Αντρέ Κοστελάνετς και αφηγητή τον Νόελ Κάουαρντ. Ειδικά γι’ αυτήν την ηχογράφηση ο Ογκντεν Νας έγραψε μερικούς ανάλαφρους στίχους.
 Ημέρες πιάνου
Η εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο της σειράς «Ημέρες Πιάνου», την καλλιτεχνική διεύθυνση της οποίας έχει αναλάβει ο Γιάννης Βακαρέλης.
ethnos